lørdag den 17. august 2013

En regnvåd have


Smukke brombær i alle farver

- brombær, bønner, æbler og ærter

Nu er det traditionelle danske vejr tilbage og det skifter mellem sol og regn og sol regn. Haven er alligevel smuk og nu er der meget frugt som modner og masser at høste.

Brombær –de første er modne

Det er skønt at brombærrene begyndt at modne og de er fantastisk søde og bløde. Så det er med at plukke dem, inden de falder af. Brombær vokser mange steder i Danmark, så det er bare med at komme ud og plukke dem mens man kan. Brombær er både gode i kager, marmelader, i en salat og specielt er jeg glad for dem i en likør. Hæld vodka over dem, lad dem trække og sød efter med sirup.

Æbler

Et bønnetårn
Æblerne er ikke helt modne endnu, men smukke ser de ud med deres røde kinder.

Bønner i mængder

Bønnerne er helt vilde både i og uden for drivhuset. Der er virkelig mange at plukke og anvende i gryderne i mit køkken. De er gode i grønsagssupper eller kogt med en dressing. Jeg har oftest flere sorter, så der er mange former og farver i min madlavning. På den måde kan man godt holde ud at spise bønner dagen lang.

Ærter

Jeg satte ærteplanter omkring første august. De fik rigeligt med vand og blev bundet op, det kunne de godt lide. Nu er de næsten dobbelt så store og er begyndt at sætte blomster og ærter. Dette er sukkerærter og det er en skøn lille snack at dyrke selv. De er lette at dyrke og kan sås sommeren igennem.

Det var alt fra denne havevandring, god fornøjelse med din egen augusthave.

Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar