fredag den 23. august 2013

Mit første græskar og græskarsuppe


-Nye erfaringer i haven
I denne uge er der sket noget episk i min havedyrkningshistorie, jeg har høstet mit første græskar nogensinde. Det er første gang jeg dyrker græskar og det skulle jeg være begyndt på noget før, vil jeg gerne indrømme. Det er et butternut græskar jeg har høstet og hvor er de dog smukke. Planten er blevet kæmpe stor og krypper rundt i min nyttehave. Planten er blevet vandet når det er tørt, men ellers har den klaret sig selv. Dog fik den godt med gødning tidligt på sæsonen.
Ja min fod er med på fotoet, for man kan se størrelses forholdet
Der er en del små frugter på, så det skal nok blive til nogle stykker. Det første græskar bliver til en suppe, for butternut-suppe er noget af det bedste. Suppen indenholder udover butternut græskaret, løg, ingefær, chili og evt. en god karry. Men kan egentlig varieres utrolig meget. Man kan også f.eks. putte kartofler, gulerødder og porrer i. Det vigtige er, at suppen bliver blendet, så den bliver cremet og rist lige nogle nødder i ovnen til at toppe suppen med. lidt grønt drys er også dejligt på suppen f.eks. koriander eller persille.
Det er en fantastisk forret og kan tilberedes i forvejen. Du skal anvende både kød og skal, ikke noget med at skrælle græskaret.

God fornøjelse med græskar og græskarsuppe.

Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar