lørdag den 10. august 2013

Squash, tomater,bønner og vindruer på friland


-Overflod i haven

tomater i drivhuset
Lige nu er giver haven et overflod af råvarer til mit køkken. Jeg bruger løs af gule squash, bønner, tomater, chilier, salater, rabarber, mirabeller, sure kirsebær og alle mulige krydderurter. Det er en luksus uden lige og det meste pasning af haven lige nu er vanding i store mængder.

Tomater og forskelligheder


Mine tomater skal selvfølgelig også nippes, for de vokser eksplosivt for tiden. Tomater er nogle vilde lianer, jeg har ikke nænnet at tage alle sideskud af igen i år. Men der er nu ret godt styr på dem i år, de er blevet bundet godt op og har fået nogle kraftige bambuspinde. Det er utroligt hvor stor forskellighed der er på tomater, se lige denne lille håndfuld. Det er da skønt at de tilhører samme plante, men kan se ud på så mange forskellige måder. Der er nogle tomater som er blevet flyttet ud for der var ikke plads i drivhuset, de har det også godt, men juli har også været fantastisk solrig.


Der er to squashplanter vokset sammen
Squashplanterne er kæmper

Mine squashplanter har udviklet sig til kæmper. Jeg plantede en masse squashfrø i foråret i plantebørnehaven ude i mit drivhus. Det var ikke alle der spiret, for det var gamle frø og ikke alle planter klarede at blive flyttet udenfor, for i juni stod det ned i stænger og var dødkoldt, som nok alle have- ejere og -lejere kan huske. Men de stærkeste af planterne står nu med kæmpe blade og giver nye frugter hver dag. Man skal være opfindsom med squash i køkkenet, for at følge med høsten, måske ender de en chutney en af dagene. Så hvis der er nogen som står inde med en god squash-chutney-opskrift, så er jeg lutter øre.

Bønner på vej ud af vinduet
Bønner i drivhuset

Bønnerne i mit drivhus elsker livet, de er vokset ud af vinduet og er snart på vej ned af drivhusets side. Det er ret skørt at gro bønner i drivhuset men det er en utrolig smuk plante synes jeg og når den får et lille stykke jord i drivhuset vokser den op og bliver meget livlig og givende. At den er så over vældende synes jeg bare er så kønt og det forlænger selvfølgelig høsten en del.

Vindruer på friland

Min vinplante har det vidunderligt i år, al varmen i juli var den vild med. Den er blevet beskåret kraftigt, fået lidt gødning og vand i de tørre perioder. Den kan lide at blive puslet
De er da smukke ikke?!
om og nu er der nogle store smukke klaser, som forhåbentlig modner i løbet af september eller start oktober inden frosten. Det lover godt for de danske vinavlere.

Jeg håber det går lige så godt med jeres planter derude og årets høst.

Eva-Andrea

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar