torsdag den 20. februar 2014

Græsk lammebov i ovnen

-Jeg elsker græsk madlavning
Det er ingen hemmelighed, at jeg elsker god græsk madlavning. Ikke sådan noget pams, man kan få i mængder fra tvivlsomme buffeter, hvor man kan spise al man lyster til 89 kroner. Nej jeg elsker græsk mad, som er tilberedt med omsorg og gode råvare. Jeg elsker, at gå til den lokale frugtvogn og nøje vælge ud hvad jeg vil have fra ladet. Jeg elsker, at købe dagfriske æg med små dugn på fra store skåle ved staldboderne. Jeg elsker, at gå til den lokale slagter, og se kødstykkerne blive hakket ud på en høkerbænk med en mellemting mellem en økse og en kniv. I Danmark ved vi knap nok, hvad en høkerbænk er. Hos slagteren i Grækenland kan man altid få lam og i den udskæring, man lyster. Det skyldes, at man Grækenland virkelig kan  tilberede lam på alle slags måder, på grill, bål, i ovn, gryde og pande. 

Opskrift på ovnstegt lam
Denne opskrift er på lammebov, som er en af de lidt billigere stykker på lammet.
Lammeboven skal skæres i stykker med ben på. Det er ikke de færreste, som kan gøre det i deres køkken, men det kan ens slagter. Man kan også i vise supermarkeder f.eks. i Føtex få omkring 1 1/2 kilo lammebov på frost til 69 kroner. Der skal beregnes 2-3 stykker per person. 

Rigeligt hvidløg, tørret middelhavs oregano(ja middelhavs det smager anderledes, end det der er dyrket i Danmark), god olivenolie, rosmarin, citronsaft, salt, peber, salt, peber og hvis man er modig lidt kanel(der er ofte lidt kanel i græske kødretter). 

Tag et ovnfast fad frem, hæld lidt olie i bunden, læg kødstykkerne i et fad, giv dem salt, peber, citronsaft, krydderierne, hakket hvidløg og lidt ekstra olivenolie. 

De skal nu i ovnen ved 185 grader omkring en time. Men kan lægge kartoffelbåde ved, de vil suge smag fra lammet. Giv dem også lidt væske. 
Det er en ret enkel ret at tilberede og det smager vidunderligt. Det kan godt betale sig, at lave en stor portion så man har til flere dage.

God fornøjelse med lammeboven og græsk madlavning. 

Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar