mandag den 24. marts 2014

Projekt-ingefær og rabarberknopper

 -det gror og spirer
Disse spirer er begyndelsen på mit ingefær-projekt...
Sidste år mødte jeg en anden blogger ved navn Stella og hun groede selv ingefær i en krukke i sit drivhus. Det er en så overraskende plante at have i sit drivhus, at jeg måtte prøve det. Hjemmedyrket ingefær har en meget mere kraftig og intens smag. Hvis man vil læse om ingefærdyrkning i Stellas have, kan det gøres her: begynderhaven.blogspot.dk
Nu har jeg skrevet med Stella og fået fremgangsmåden. Projekt-ingefær er igang.
Først købte jeg økologisk ingefær og ladet det spiring i min frugtskål. Nu har alle ingefærrødderne fået små spirer.
Idag er rødderne kommet i to krukker. De har fået lidt jord på, når de så spirer og vokser, får de mere jord og savsmuld. De står helt inde i drivhuset, hvor der er varmest og de har plastik pose over. Så burde ingefærrødderne kunne holde varmen til sommeren kommer.
Rødderne burde være klar til at blive høstet af i august.

Rabarberknopper
Rabarberne skyder i øjeblikket med smukke knopper og små blade. Det tyder på en meget tidlig høst af de første rabarber. De første rabarber er tegn på, at det tidlige forår er gået over i midten af foråret. Det sker dog usædvanlig tidligt i år. Normalt er der tidligst rabarber i midten af april og de bliver i mit køkken til kompot. Årets første mundfuld af rabarberkompot er usædvanlig livgivende og velsmagende. Det er den rene luksus, når den spises på græsk yoghurt med lidt ristede nødder. Det er en klar favorit i mit morgenmadskøkken.

God fornøjelse med forårsglæderne.

Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar