lørdag den 1. marts 2014

Såning af frø udendøre

-grønt i drivhuset

Det er årets første forårsdag. Igår såede jeg for første gang i år frø udendørs. Det var dog ikke helt udendørs, det var ude i mit drivhus.
Jeg har ryddet op i det lille krydderurte bed i drivhuset. Urter er blevet klippet ned, gamle blade taget væk og nye frø er blevet sået. Det er ganske vist lidt tidligt. Men i drivhuset er der ingen frost nu og der har kun været frost ganske få gange denne vinter. Derfor prøver jeg med en tidlig såning af forskellige krydderurter. Jeg har også sået spinat, det plejer at være en hårdfør plante.

Purløg, hvidløgstoppe, timian, rosmarin og mynte

Der er en smule grønt i drivhuset, for purløgene er allerede kommet op og jeg har klippet af den. Derudover er der hvidløgstoppe, timian, rosmarin og mynte.
Purløg kan man toppe en omelet eller æggekage med. Jeg klippede også lidt i en risotto sammen med hvidløgstoppe. Det fungerede godt, men selvfølgelig skal hvidløgstoppe have længere end purløg.
Mynten kan fint anvendes som topping på en appelsinsalat eller i en myntete.
Det er første gang jeg har en rosmarin som har overlevet vinteren i drivhuset, det er et bevis på den milde vinter.

De første urter udendørs
Oregano i stenbedet
Haven udendørs er også så smut ved at vågne. Oreganoen er begyndt at sætte blade og det er Sankt Hans urten også. Sankt Hans urt er bedst kendt for dens rødbrune skærmblomster i september. Men dens nye skud kan også anvendes i madlavning f.eks. i salater. Den er sprød som en sukkerært og har en mild og lidt bitter smag. Jeg anvendte nogle af de nye oreganoskud i en kødsovs igår.

God fornøjelse med forårsprojekterne, der er nok at gå i gang med.

Eva-Andrea
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar