onsdag den 9. april 2014

Lam i æblevin og most

-Lolland i gryderne

Mig i Knuthenlunds butik hvor der er nok at vælge imellem.
Jeg er ret vild med lam og æbler sammen. Men det er ikke noget man ser serveret på hver og hver anden restaurant og det er egentlig lidt trist. 

Æbler i lammegryderetter eller æbler under en lammebov eller kølle, det giver en god sødme og syre til det krydrede lam. Derudover giver det en rigtig god sovs til lammen.

I Frankrig tilbereder man gerne svinekoteletter i æblecider eller æblemost. Det er en god tradition, at de anvender den gode æblesmag sammen med kød. Jeg har dog ændret lidt på traditionen og den slags skal man passe på med, det er jeg klar over. Men jeg har gjort det for den gode smag, så jeg håber traditionalisterne kan bære over med mig.  I går tilberedte jeg lammekoteletter fra Knuthenlund Gods i æblevin og most fra Bandholm Frugtplantage. Lam fra Knuthenlund har virkelig smag. Da jeg stegte koteletterne duftede mit lille køkken af krydret lam, som hvis man griller lam som har ligget i en urtemarinade. Retten endte også med en intens smag af krydret lam og sød/syrlige æblesovs. 

Bandholm Frugtplantage

Jeg har jo lige været på madsafari til Lolland og begge hovedingredienser i denne ret kom fra Lolland og bidrog til at retten fik sin gode smag. Æblevin og most kom fra Bandholm frugtplantage.

Forår i æbleplantagen

Lars og Anne har Bandholm Fugtplantage. Her har de 10-12 forskellige æblesorter og dyrker dem økologisk. Derudover har de blommer, pærer og bær.

Lars fortæller lige lidt om æblerne og de 30.000 træer.
De har det enkle træ i hænderne mindst fem om året, der bliver altså virkelig taget hånd om træer og æbler. Lars og Anne presser kun deres æblemost af de æbler som har hængt længst på træet, altså undlader de at bruge nedfaldsæbler som ellers er standard i æblemost. De har to slags most en sød og lige til sommermost og efterårsmost som er mere syrlig. En del af deres most bliver lavet en sød æblevin og til en æblecider eddike. Most og vwww.bandholmfrugtplantage.dk  
in dannede grundlag for sovsen som lamme koteletterne blev tilberedt i. Bandholms produkter fås f.eks. hos Interflora og man kan læse mere på

Opskrift på lam i æblevin og most

Dette er en portion til to-tre personer, afhængig af hvor kødglad man er.
Tre lammekoteletter, to rødløg, et hvidvinsglas æblevin og et hvidvinsglas æblemost, smør til
stegning, 1 stor spsk. mel, et fed hvidløg og en kvist rosmarin.


Sådan endte min middag at se ud.
Skræl løgene og skær dem i skiver. Put en klat smør i en gryde eller en dyb pande og så fuld blus på varmen. Nu skal l
øgene og koteletterne på panden. Koteletterne skal have 2-3 minutter på hver side.

Tag kød og løg af og giv panden eller gryder lidt mere smør og melet. Nu skal der piskes, som når man laver bechamelsovs og hæld æblevin samt most på lidt ad gangen. Lad sovsen koge op og tykne. Æblecider kan også anvendes. 


En masse lækkert kød
Kom nu et knust hvidløg, rosmarin i gryden og smag til med salt og peber. Derudover skal løg og kød ned i den dejlige æblesovs. 

Læg låg på og stil hele molevitten i en 160 graders ovn. Der skal det stå 20-25 minutter, afhængig af ovnen og størrelsen på koteletterne. 

I går serverede jeg ris til, som var kogt i halvt vand og halvt æblemost. I risene havde jeg lagt et par tørrede figner i skiver. Fignernes små kerner knaser, når man spiser risene, det giver en god struktur.

Et godt dyre liv er lig med mere smag

Her er stalden med de nye lam og deres mødre.
Når man tilbereder denne ret er det vigtigt, at man anvender kvalitets lammekød. Det betyder, at lammene skal have gået uden døre, spist en masse urter og nydt livet. Dette gør både lam og får på Knuthenlund Gods og det giver en krydret og kraftig smag. Da jeg www.knuthenlund.dk  
besøgte Knuthenlund Gods tidligere på ugen, var fårene i gang med at føde, altså var der fyldt med små nye mæende lam. Lammene fik alle det samme nummer som deres mor, så var deres mor nr. 16 er nu to små nye nr. 16 som løber efter hende. I stalden var der godt gang i den med fødende får, lam der nyd deres nye tilværelse, mens deres mødre kaldte på dem. Dette var begyndelsen på lammenes liv og på mit køkkenbord var slutningen på et lams liv. Derfor skal lammekoteletter tilberedes med omhu, og det bliver de bl.a. i æblesovs. En del af Knuthenlund Gods produkter kan købes i Irma og man kan læse mere om dem og alle deres projekter på

God fornøjelse med æbler og lam fra Lolland.

Eva-Andrea 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar