fredag den 30. maj 2014

De første tomater og første chiliblomster

-En god fødselsdagsgave
De første tomater er altid lidt ekstra smukke...

For et par dage siden havde jeg fødselsdag og jeg fik to gaver af mit drivhus.
Jeg opdagede først, at en af mine tomatplanter havde sat de første tomat. Det er en af de tomat-planter som jeg er så heldig, at have fået af en haveven i Skovmosen nyttehave. Det er en sund og god plante, jeg har adopteret. Nu er det bare at vente, på at tomaterne vokser og modner. Jeg glæder mig allerede.
Men det var ikke den eneste fødselsdagsgave fra mit drivhus. Flere af mine chilier blomstrede også med hvide blomster. Jeg har nippet de første 7-10 blomster, så disse blomster bliver til frugter og det sker forhåbentlig snart.
Jeg glæder mig til, at denne blomst er blevet til en frugt.

I sidste uge fik jeg en aji bonito af min bror, men resten af chilierne har jeg haft fra frø. Alle er kommet i drivhuset og de er faldet godt til. Det er måske lidt tidligt, men det er gået godt alligevel, for maj har jo været varm.
Jeg har altid chilier i krukker, det har jeg også i år. Grunden er at chilier let får bladlus. Hvis de er i krukker, er lusene nemmere at bekæmpe. Så tager man dem ud af drivhuset og sprøjter dem med sæbevand og derefter almindelig vand.

God fornøjelse med drivhusene i det ganske land.

Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar