mandag den 12. maj 2014

Eksotiske træer på Lesbos

Et af de mange vilde figentræer med mange frugter.
-vilde figner, mystiske morbærtræer og silkerose træer


Jeg er endnu en gang på Lesbos. Faste læsere vil vide, at her har jeg været nogle gange. Maj måned er den smukkeste for alt er grønt og der er blomster alle vegne. Vejret er dog lidt ustadigt, jeg nyder dog alligevel at være her. Jeg nyder duften af blomster, figentræerne med deres tunge duft og sæsonens første figner og duften af salt hav. Jeg nyder lydene af geder som går stille rundt i det høje græs, duernes forårslyde i det nærmeste fyrretræ og den næsten konstante lyd af den lokale klingeklange musik. Jeg holder af den stærke smag af hvidløg i tzatzikien, yoghurtens helt rigtige syrlighed, den bitre og baske frappe. Landskabet er på mange måder helt anderledes end i Danmark. Der er f.eks. mange eksotiske træer både vilde figentræer og granatæbletræer, citrontræer, clementintræer, appelsintræer og mange flere.

Mystiske morbær og silkerosen træer


Det er fantastisk med denne frodige mangfoldighed. Nogle steder er der stadig citroner og appelsiner på træerne. Granatæblertræerne har lige nu orange blomster, som ligner de er lavet af plastik.

Jeg har flere steder set træer med lyse bær. En god veninde som har stor viden om planter, fortæller at det er en form for morbærtræ og de har meget søde saftige bær. Der var ofte en mor og hendes lille søn forbi for at spist bærrene direkte fra træet. Men de fleste grækere virker ikke til, at lægge mærke til træet. De er mere begejstrede for blomstrende træer. En del steder står dette træ i for haverne. Her var min veninde behjælpelig igen. Det er et meget velduftende træ, en duft som minder om jasmin. Det er et silkerosen træ og utrolig kønt.

Alt i alt var det en meget spændende ferie både på plante og madfronten. Lesbos er en ø, som altid fyldt med inspiration og velvære.

God fornøjelse med de inspiration til forårshaverne.

Eva-Andrea


2 kommentarer:

  1. Hej Eva Andrea-dejligt at laese din blog :) jeg har boet paa Lesbos i mange aar.Da jeg laeste om figentraeer og kvaedetraeer idag,undrede jeg mig lidt.Jeg har ikke moedt kvaedetraeer med de blomster du skriver om-kan det istedet vaere et granataebletrae du skriver om-med de orange voksagtige blomster ? De figentraeer der nu har store figner er vist dem der baerer "han figner" som ikke bliver til spiselige figner paa noget tidspunkt,men som indsamles nu og koges i sirup -hvorefter de anvendes som smaa soede desserter-syltede figner.Han fignerne bestoever ogsaa hunfignerne og kommer derfor frem foer spisefignerne.Jeg har laest om dit eget figentrae-og taenker at det er hanfigner,hvis de allerede for et stykke tid siden ,er fremme paa dit trae i Dk.Bare nogen tanker-vi dyrker selv forskelligt her,og jeg synes selv det er rart hvis jeg faar forklaringer ;) udi hvad der vokser og hvordan :) Havde du haft en mailadresse havde jeg skrevet der......men du kan jo bare tage dette som en mail :) God naeste tur til Lesbos

    SvarSlet
  2. Hej Henriette

    Tak for dit svar. Jeg har denne email: Eva_vogelgesang@hotmail.com

    Jo det er nok rigtigt, det er granatæble træer. Jeg har læst, at man kan høste fignerne flere gange på en sæson i f.eks. Grækenland, men det er da spændende at han fignerne ikke spises friske, men i sirup. Det lyder nu også ret godt, det må jeg smage på et tidspunkt...

    God dag

    :)

    Eva-Andrea

    SvarSlet