lørdag den 3. maj 2014

Grillaften og isdessert

Isdesserter  med lange skeer fra Rice
-Lad sommerens grillaftener begynde
Jeg bor i forstaden Vangede og her kan man dufte, når det er blevet forår og sommer. Det er ikke duften af blomstrende buske eller frugttræer. De er ikke altid sprunget ud, når denne duft bølger udover hækkene. Denne duft der møder en på fortorve og gadehjørner i Vangede en kold forårsaften, er duften af grillkul. Når de første solstråler rammer os i begyndelsen af april, så skal man holde på hat og briller, for så har man travlt. Vangedeborgerne springer i supermarked efter kul, grillen bliver hivet frem og fluks skuret ren. Nu skal hele køkkenets ingredienser grilles og det kan kun gå for langsomt.
Vi fulgte denne skik i går og fik endda nogle venner til at deltage i forstadens forårsritual. Vejret var ikke varmt nok, til at sidde ude og spise, men her skal man følge skikken, for vejret skal ikke forhindre os danskerne i at grille. Vi grillede, tog et glas imens og vandrede derefter op og spise vores grillede bøffer i den varme stue.

Efter grillmiddagen stod den på isdessert. Jeg er ikke den store dessert spiser, men skal det være rigtig dessert. Så er is i min verden en sikker vinder, men det skal være en is, hvor nogen har gjord sig umage med den, både med hensyn til de ingredienser der er i og med hensyn til smags sammensætningerne. Vi nyd derfor Peters Is. De har flere gange vundet blindsmagninger, deres is er økologiske og de anvender fair trade ingredienser. Peters Is er lige kommet ud med fem nye varianter. Chokolade, vanilje, lakrids- hvidchokolade, hindbærtrifli og blåbærtærte. Vi anrettet isen i høje isglas. Sådan synes jeg is spises bedst, sådan anrettet min mor altid is og nu har jeg fået isglasene. Der var en kugle af hver is i hver og lidt granatæblekerner på toppen, jeg smagte hos min kæreste. Vi var alle meget begejstret for lakridsisen. Den var vi enige om, at den virkelig kunne noget ekstra.
Jeg er glad for lakridsis, men ofte kan de have en ubehagelig mynteagtig bismag, jeg ikke kan lide. Men denne lakridsis, var bare behagelig og lige i øjet. Isen havde også en behagelig cremet konsistens og tøede hurtigere op end de andre isvarianter.
Vaniljeis kan være en trist erfarer med en sprittet bismag, men denne udgave havde en kraftig og aromatisk vanilje smag. Den havde en god konsistens og jeg er sikker på, at hvis man kombinere en kugle af denne med sommerens rabarberkompoter, frugttærter, frugtgrød eller pocherede frugter, så har man en dessert, som nogle øjeblikke kan gør folk glade og tilfredse med livet.
Hindbærtriflien var ret vild og kunne sagtens stå alene en anden gang. Vores isdesserter var ret skønne og kan anbefales, til en festlig grillaften i forstanderne. Peters Is sælges i Irma og nogle Superbrugsen og Kvikly butikker.

God fornøjelse med grillaftenerne og isdesserterne.

Eva-Andrea




Ingen kommentarer:

Send en kommentar