fredag den 2. maj 2014

Grøntsagssuppe og stenalderbrød

-stenalderbrød er godt madbrød
I går stod den på grøntsagssuppe hos mig. En gang grønsagssuppe kan jeg næsten altid spise og i går blev den serveret med stenalderbrød.
Før igår havde jeg aldrig smagt stenalderbrød før, jeg synes egentlig det var noget mærkelig noget. Men jeg blev positiv overrasket. Denne brødtype egner sig rigtig godt, som madbrød til f.eks. en portion grøntsagssuppe.
Normalt ville man drysse noget sprødt på en grøntsagssuppe, men i stedet kan man med fordel spise stenalderbrød til. Det er sprødt, har en nøddeagtig smag og samtidig er der protein i, da man anvender æg som bindemiddel.

Grønsagssupper er en ret, som kan spises året rundt. Her om foråret, kan man anvende urter fra haven eller naturen. En god brændnældesupper er noget af det bedste, man kan spise på en kold forårsdag.

Opskrift på stenalderbrød

Jeg anvendte en stenalderbrød blanding fra Svansø. Denne blanding gjorde det utrolig let, at bage et brød, det tog omkring 2 minutter at forberede og dernæst en time i ovnen.

En stenalderbrød blanding fra Svansø eller mindst 5 forskellige frø, kerner og nødder, 2 tsk. salt, 5 æg, 1 dl. vand eller olie.
Pisk æggene sammen i en stor skål, ned med blandingen og saltet og pisk det sammen. Hæld det nu i en rugbrøds form, det skal have 160 grader en times tid.

Der stod 1 dl. olie brødblandings opskrift. Men det er umuligt for mig, at følge en opskrift uden lige at ændre lidt. Så jeg anvendte 1 dl. vand i stedet. Brødet fungere godt uden olien.

God fornøjelse med grønsagssuppe og stenalderbrød.


Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar