søndag den 25. januar 2015

Altanprojektet: Såning & genbrug

-Forberedelserne er i gang
Jeg har allerede modtaget mange skønne frø, så jeg er også gået i gang med, at så lidt i min vindueskarm, for jeg har ”grøn kriblen” i fingrene nu.
Så er der blevet forsået og alt har fået et "korkprop"-skilt.
Jeg har sået to slags persille i nogle rugbrødsforme, for at få lidt grønt i min vindueskarm. Chilierne og et par tomater blev sået den 26. december. Her i weekenden har jeg sået flere tomater både til drivhuset og tomater til krukkerne på altanen.
Det overordnede planteplan for altanen er følgende: bønner, hestebønner, ærteblomster, stolt kavaler, bladkål, hvidløg, spinat, tallerkensmækkere, ærter, krukke tomater, radiser, krukke peberfrugter, en agurkeplante, salater, mini gulerødder, kartofler og krydderurter i store mængder. Derudover er der planer om nogle haveeksperimenter.


Haveeksperimenter
  1. Haveeksperiment: Der er kommet nogle jordbærfrø i jorden, dem har jeg ikke prøvet at så fra frø før, så det er et af årets eksperimenter.
  2. Haveeksperiment: Jeg har sået to slags peberfrugter, dem har jeg heller ikke den store erfaring med at gro fra frø. Det er ret spændende, for det er nogle sorter, som skulle egne sig til de kolde egne.
  3. Haveeksperiment: Dette eksperiment er nok det største, for jeg har lagt melonfrø i en af mine såpotter. Meloner har jeg ikke prøvet før. Det er en melon type, som egner sig til de kolde egne. Vi må se om de spirer, jeg har ikke besluttet endnu og den skal stå på altanen eller i drivhuset.

Genbrug er guld
Jeg er gået i gang med at designe altanen og det bliver en overdådig altan, trods budgettet kun er 100 kroner. Så jeg er gået på ting-finder-jagt.
Jeg har fundet nogle gamle spande, som skal hænge udover altanen i knoer. Det skal være til de ”hængende kartoffelplanter”. Jeg har skrevet med Gitte og hun har god erfaring med kartoffelplanter i spande, så det prøver jeg af.
Jeg har også fundet nogle gamle træ vinkasser. De bliver dækket med plastik indvendig og fyldt med jord. De skal stå på min plantereol. Der bliver fyldt med salater, radiser, små gulerødder, bladkål og ærter. Indtil videre har jeg brugt 24 kroner på porto og jeg er allerede kommet ret langt med altanprojektet, ved at spørge og finde.

God fornøjelse med årets haveeksperimenter og genbrug i haven.


Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar