onsdag den 11. februar 2015

Dagens ord om haven

-vejen til en havedyrker

Tidligere har jeg lagt en del citater op fra forskellige havebogs forfattere. Den tradition vil jeg tage op igen. Igår aftes læste jeg i en lidt spøjs og dog fantastisk havebog, den hedder "Et år med min have". Det er en af mine favorit havebøger, den er oprindeligt tjekkisk, helt uden fotos og fra 1929. Men alligevel er den utrolig skøn, for den beskriver os haveelskere med stor kærlighed og den kommer med en masse gode idéer samt haveråd.

Forfatteren Karel Capek beskriver en skøn måde, hvordan en havedyrker opstår:
"En dag sker det, at man selv med egen hånd planter en lille blomst; for mig skete det med et husløg. Ved den lejlighed kan det hænde, at der trænger en smule jord ind i kroppen -gennem en rift i hånden, eller hvordan det nu sker -og forårsager en slags forgiftning eller betændelse; kort sagt der blir en lidenskabelig havedyrker af manden."
-side 11, "Et år med min have"

Jeg kan anbefale bogen, jeg tror dog kun, at den fås antikvarisk.

Eva-Andrea


Ingen kommentarer:

Send en kommentar