fredag den 6. marts 2015

”Potato pots”, ”etage-bed” og ”Stellas-bed”

-Første såning på altanen
Solen skinner, den varmer endda og fuglene synger ind imellem. Det er absolut forår nu og det er skønt. Det betyder også næste skridt i projekt ”altanahave på 0-budget”.

Jeg glæder mig til jeg kan "plukke" kartofler.
Potatopots” så får du kartofler på altanen
Nu skal potter og hænge-bede stille og roligt fyldes op med jord og planter. De første potter der blevet fyldt er mine ”potatopots”, som er nogle sorte plastik potter, der er designet til, at dyrke kartofler i. Det er en utrolig smart opfindelse udviklet af en gartner. Det er to potter i en, den inderste potte har store huller. Når man så skal høste løfter man op i den inderste og kan nærmest plukke af kartoffelplanten. Det er da smart, specielt til små haver og altaner.
Når man køber ”potatopots” følger der endda kartofler med. Jeg har forspiret dem og nu er de kommet i jorden ude på min altan i hvert fald i de to første ”potatopots”. Den ene har fået en glaskrukke på for at holde på varmen og den anden er uden.
Min altan er dog meget beskyttet, sidste år var der først frost i slut december. Så det er derfor jeg tør så ret tidligt. Hvis du kunne have lyst til, at erhverve dig nogle ”potatopots”, så kan de købes her endda til en god pris: http://www.potatopot.com/

Etage-bede” af vinkasser
Derudover har jeg mit ”etage-bed” bestående af gamle vinkasser på en plantehylde. Den første vinkasse er blevet sået og plantet til. Den har også fået frakke på i form af et mini drivhus, det vil sige en gennemsigtig plastik ”kappe”. Selve vinkassen har indvendigt fået et plastikpose lag af to plastikposer. Derefter er der kommet en god jord i. Jeg har sået rigeligt med salat- og urtefrø. I hjørnerne er der sat hvidløg, som er forspiret i mælkekartoner. Derudover er sat ærter i, som også er forspiret, måske lidt optimistisk, men indtilvidere har både hvidløg og ærter det godt.

Hængebedet ”Stellas-bed”
Jeg har også to aflange bede, som hænger udover min altan, som på de fleste andre altaner. Der er kommet ny jord i det ene og det er sået til. Jeg har lagt et lag gennemsigtig plastik over, for at holde på varmen. Bedet hedder ”Stellas-bed”, bedet er opkaldt efter min have-veninde Stella, som var den første som tilsendte projekt ”altan på 0-budget” frø. Nu er det bare at vente og se om det hele spirer. Jeg venter utålmodigt, så solen må gerne skinne de næste uger.

God fornøjelse med forårets haveprojekter.


Eva-Andrea

2 kommentarer:

  1. Hvor er du langt med at forberede plante sæsonen på din altan, glæder mig til at følge udviklingen.
    Mange have hilsner

    SvarSlet
  2. Hej Anna Vibeke

    Jeg lover dig for, at der kommer en del om hvordan det går, lige nu er min vindueskarm halvt fyldt op med planter både til altan, drivhus og nyttehave.

    God lørdag :)

    Eva-Andrea

    SvarSlet