fredag den 15. maj 2015

De første kartofler er kommet op

En fin kartoffeltop
-Begyndelsen på en ny kartoffelsæson
De første kartofler(uden fiberdug) er kommet op med nogle fine mørkegrønne spirer. Det er selvfølgelig kartoflerne på friland, jeg taler om.
De kartofler jeg har på altanen i "potato pots" på altanen har kæmpe grønne toppe, der snart får blomster. Jeg glæder mig ligesom de fleste andre have-glade mennesker hvert år, til at kunne grave de første kartofler op.
Det er kartoflerne i mine forældres have, som er kommet først op i år. Mikroklimaet er lidt varmere der end i min nyttehave. Dog har jeg lagt fiberdug over halvdelen af kartoffelrækkerne i nyttehaven, Det betyder, at det er et par uger siden, at de fiberdug-beskyttede kartofler har fået spirer og snart skal de have fiberdugen af, så de kan få mere sol.
Hjemmedyrkede kartofler er noget af det bedste og de har en sødere smag end købe-kartofler. I hvert fald hvis de spises indenfor en time, efter at de er gravet op. Efter en time omdannes sukkerstofferne og kartoflerne er mindre søde.
Så kartofler skal først høstes lige før, man tager hjem fra nyttehaven.

Go havedag og fridag

Eva-Andrea, have-glad

Ingen kommentarer:

Send en kommentar