mandag den 20. juli 2015

Bagekartofler, blå congo og "potato pots"-kartofler

-Så er vi midt i kartoffelsæsonen

Congos lilla blomster
I øjeblikket kan jeg grave nye kartofler op hver dag, hvis jeg vil. Vi er midt i kartoffelsæsonen og jeg graver masser af kartofler op, koger kartofler, steger kartofler og spiser masser af kartofler. Det er skønt. Jeg har ikke købt nogen læggekartofler i år. Jeg har haft nogle hjemmedyrkede kartofler liggende i køleskabet siden sidste efterår og jeg har fundet kartofler, som ikke kunne sælges i supermarkedet, fordi de var spiret. Spirede kartofler er perfekte til at lægge i jorden. Jeg har mange kartofler i år og indtil videre er jeg positivt overrasket, over hvor godt smag der er i dem. Jeg har sat en del bagekartofler, men jeg var bange for at smagen ikke var så spændende. Heldigvis har de en god og lidt sød smag. Det er en uhyre produktiv sort, som giver både store og mange kartofler. Så vi kommer til at spise kartofler på alle måder indtil oktober.

Blå congo 
Jeg har også blå congo, som er en såkaldt blå kartoffel. Jeg vil nu mene, at den reelt er lilla og den er ret svær at finde i jorden. Den har en ret mørk skral og er næsten samme farve som jorden. Men den er utrolig køn og det ser godt ud i en kartoffelsalat med disse lilla kartofler sammen med den grønne salat og andre lyse kartofler. Dog er det kønneste næsten dennes lilla blomster. De er utrolig kønne i haven.

Potato pots
Mine potato pots er jeg også mægtig glad for, de gav en god portion kartofler for et par dage siden. Men de fylder også godt på min altan, så de skal helst give et udbytte.

Alt i alt er det en god kartoffelsæson indtilvidere og det er blevet til en del gode kartoffelsalater og brase
kartofler.

God fornøjelse med kartoffelhøsten

Eva-Andrea, haveglad

Ingen kommentarer:

Send en kommentar