søndag den 19. juli 2015

Squash og græskar i nyttehaven

-De første squash i nyttehaven
Fra frø til stor squashplante på en måned.
I midt juni sået jeg squash i vindueskarmen. Det var for gamle frø, men de spirede og fik de første blade på en uge. De to første kom hurtigt i haven og de er vokset eksplosivt. Squashplanten har sat de første frugter og den orange græskar har sat de første "fangarme", som er begyndelsen på, at den spreder sig ud i resten af bedet. Græskar kan virkelig fylde i et bed, så det er der sat plads af til.
Squash og græskarplanter er nogle utrolig kønne planter, holder meget af at have i min nyttehave. Jeg har også en hængende udover min altan og den vokser også godt. Squash skulle ikke vokse så godt i krukker, men det handler om, at give rigeligt med gødning.
For to somre siden regnede det hele juni og det var dødkoldt. Det var koldere end i år. Det endte med, at mine squash regnede væk, det undgik jeg i år, ved at give mine squashplanter "huse" på. Det ene var et mini drivhus fra Ikea, den anden fik en omvendt glasvase over og den tredje har fået et plastik drivhuse over. Alle mine squashplanter har overlevet regn, 14 grader og dræbersnegle. Så det kan anbefales.  

Græskarplanten med de første små "fangarme".
Hvornår høster man squash?
Når man høster squash, så handler det om, at høste dem små. Når squashen er lille er den mere intens i smagen og meget fast i kødet. Når den bliver for stor, så bliver kødet mere blødt og smagsløst.
Små squash kan let anvendes rå i salater, man skærer den så tyndt man kan. Derefter skal den have dressing af olivenolie, citronsaft, salt, peber og ristede sesamfrø.

God fornøjelse med squashplanterne

Eva-Andrea

2 kommentarer:

  1. Hej,
    Jeg har også haft varrierende held med squash. I år har jeg ingen. De blev glemt og må vente til næste år. Dejlige billeder - planterne ser fine ud.

    SvarSlet
  2. Hej Anne

    Squash er en sjov plante, den kan være utrolig let at dyrke et år og utrolig besværlig det næste år. Men jeg har fundet ud af, at som tommelfinger-regl kan squashplanter ikke få for meget gødning. Tværtimod er det ofte problemet, at de får for lidt gødning.
    Jeg håber resten af din have trives og er frodig.

    Eva :)

    SvarSlet