onsdag den 2. september 2015

Grønkål på altanen og efterårsafgrøder

Grønkålen med de første blade
-Nyd sensommren

Så blev det 2. september og solen skinner endnu. Mange kalder september for efterår, men min tante Vibeke plejer nu at kalde september for sensommer. Og jeg synes, at min tante har ret. For sensommer indikerer, at der stadig sker en masse i naturen og haven og det gør der. Det er faktisk nu i september, at der er mest at høste i køkkenhaven, i drivhuset og i naturen. Der er massevis af brombær, æbler, blommer, hasselnødder, figner, agurker, squash, gulerødder, tomater, chilier, peberfrugter, auberginer, salater, urter osv.

Hvidløgstoppe
Men man kan stadig så og sætte afgrøder. Det er f.eks. nu og i oktober, at der skal sættes hvidløg. Jeg sætter også gerne nogle i drivhuset, så har de en god grøn top i marts/april, hvor der ikke er meget andet at høste. Hvidløgstoppe smager skønt og kan anvendes i en ovnstegt kylling, i rispilaf, couscoussalater, i en yoghurtdressing eller rørt i en flødeost. Der er mange muligheder. I slutningen af august satte jeg også nogle hvidløg i mine altankasser som et eksperiment. Nogle af dem er allerede begyndt at spirer.
Tallerkensmækkeren 

Grønkål på altanen
Man kan også stadig så pluksalater, bladkål og radiser. I midt august satte jeg nogle grønkål på altanen. De har fået nogle fine små blade. Det er også et eksperiment, men jeg har nu hørt, at de godt kan nå at vokse sig store og stærke. Jeg tænker, at det vil være kønt til vinter i min altanhave med nogle rød og grønne grønkål. Derudover kan jeg gå ud og plukke lidt til en frisk salat.

God fornøjelse med sensommrens glæder

Eva-Andrea , havebegejstret
  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar