fredag den 26. februar 2016

Forårets havedrømme og havebøger

- Det kribler i fingrene

Vi er i slutningen af februar og det er ifølge kalenderen forår i næste uge. Men det er stadig nattefrost hver nat og jorden er stenhård. Så selvom det kribler i fingrene om, at få gravet, gødet og sået, så er der ikke meget at stille op. Man må forspire lidt i vindueskarmen, købe frø, planlægge hvilke grøntsager, man vil have i år og nær studere havebøger.
En af mine favorit havebøger er bogen "Et år med min have" af Karel Capek fra 1929. Ikke meget har ændret sig indenfor havedyrkning siden 1929. Forfatteren kommer med mange gode betragtninger om havedyrkning og havedyrkerens trængsler.  

Her er forfatterens forestillinger om, hvad der ville ske, hvis en rigtig haveglad, blev lukket ind i paradisets have:

"Hvis han kom ind i Paradisets have, ville han smile beruset og sige:"du store gud! Det kan man kalde humus" Jeg tror, at han ville glemme at spise frugterne af Kundskabens træ på godt og ondt; han ville snarere lurer på, hvordan han kunne snuppe en trillebør fuld af den himmelske muld fra Vorherre...."Adam hvor er du?" ville Herren råbe. "Et øjeblik" ville havemanden svare over skulderen, "jeg har ikke tid lige nu" og arbejder videre i sit bed."

Jeg elsker havebøger, specielt når man venter på en varm jord der er til at grave i.

God fornøjelse med forårslæsningen

Eva-Andrea, haveglad

Ingen kommentarer:

Send en kommentar