fredag den 5. februar 2016

Spirer i vindueskarmen

-planlægning af det kommende have- og madår

De første små tomatblade er på vej
Så er vi i februar igen og foråret venter lige om hjørnet. Jeg synes, at vinteren har været kort, men nu kribler det i fingrene for at komme igang igen. Derfor er jeg fuld gang med at planlægge det kommende have år -både altanhaven, drivhuset og nyttehaven.

Fordelene ved køkkenhaven; mangfoldighed, større udvalg og mere friskhed
Det betyder også, at jeg er igang med at planlægge, hvilken mad jeg skal og vil spise. Det er her, at det er en fordel og en luksus, at have en køkkenhave.

Der er en del madvarer, som det er svært at få i butikkerne i Danmark. For det første kan det være svært, at få urter og grønsager som er plukket og samlet samme dag, som de spises. Det er selvfølgelig også meget at forlange, men det kan man jo, når man har en køkkenhave. Det er en af grundene til, at det er en luksus, at have en køkkenhave.

Mangfoldighed det er også noget en køkkenhave kan og hvor de fleste danske grønt afdelinger slet ikke kan være med. I køkkenhaven kan man gro en mangfoldig skar af chilier, tomater, kartofler, gulerødder, radiser, rødbeder, jordbær, salater osv. Jeg dyrker altid mange forskellige sorter. Udvalget i køkkenhaven er meget større end i nogen danske supermarkederne.
Derudover er de urter og grønsager man slet ikke kan købe eller som det er meget svært at finde butikkerne. Det kan være løgtoppe, hvidløgstoppe, tomatilloer eller pære-meloner.

Jeg elsker, at sætte tænderne i hjemmedyrkede grønsager, urter og frugter. Det er noget helt andet end de købte. Men jeg holder også meget af processen, det kan redde min dag, når et chilifrø er spiret og tomaten har fået sine første rigtige blade. Det er også skønt at se, når jordbærrene eller tomaterne blomstre.

God fornøjelse med haveplanlægningen og forspiringen.'

Eva-Andrea


1 kommentar:

  1. Hej :)
    Nu kan jeg se du allerede er gået i gang med at spire dine tomater. Hvis nu jeg skal forspire tomater til friland - hvornår skal jeg så gå i gang?

    SvarSlet